• מאמר ביומון סעודי עם אצבע בעין לעם המומצא שזועם: יתכן שמסגד אל-אקצא כלל לא נמצא בירושלים, אלא בחצי האי ערב

  • כתב - ISRAELY    
  • - לכתבות נוספות אצלנו על:
  • שתף
  • מאמר ביומון סעודי: יתכן שמסגד אל-אקצא כלל לא נמצא בירושלים, אלא בחצי האי ערב

    קרדיט צילום: shutterstock

     ב-13.11.20 פרסם העיתונאי הסעודי אוסאמה ימאני, בטורו ביומון הסעודי הממסדי עוכאט', מאמר חריג תחת הכותרת "היכן שוכן מסגד אל-אקצא?" בו ערער על הקונצנזוס סביב מיקומו של מסגד אל-אקצא בירושלים וסביב חשיבותה וקדושתה של  ירושלים עבור המוסלמים המבוססות על האמונה שהיא כיוון התפילה הראשון שלהם. לדבריו, האמונה כי מסגד אל-אקצא המוזכר בקוראן שוכן בירושלים הגיעה מספרי היסטוריה וספרי פרשנות מאוחרים, ואולם לפי פרשנויות אחרות מסגד אל-אקצא כלל אינו נמצא בירושלים, כי אם באזור מכה שבסעודיה. ימאני ציין כי מספרו של ההיסטוריון הערבי-מוסלמי אל-ואקדי, עולה כי מסגד אל-אקצא אליו הגיע מוחמד שוכן למעשה בכפר אל-ג'ועראנה שבמחוז מכה בחצי האי ערב.

    כמו כן, בניסיון להפחית מהחשיבות המיוחסת לירושלים באסלאם, טען ימאני, תוך שהוא מצטט היסטוריונים וספרי פרשנות החדית' - כי אין קונצנזוס על היותה של ירושלים כיוון התפילה הראשון של הנביא מוחמד, הגם שטענה זו נפוצה בימינו, וכי הכעבה במכה היא שהייתה כיוון התפילה הראשון. לדבריו, הח'ליף החמישי לבית אומיה, עבד אל-מלכּ בן מרואן, בנה בשנת 691 לספירה את כיפת הסלע בירושלים על מנת שתשמש מקום חלופי לעלייה לרגל, במקום מכה, עליה השתלט בשעתו השליט המורד, עבדאללה אבן אל-זובּיִר, שמנע ממוסלמים לעלות אליה לרגל.

    לבסוף הדגיש ימאני כי ריבוי הגרסאות בספרי המסורת, הפרשנות וההיסטוריה מעיד על כך שייחוס החשיבות והקדושה לירושלים ולמסגד אל-אקצא נבע מסיבות פוליטיות, ולא מסיבות דתיות.

    יצוין כי מאמרו של ימאני עורר סערה ברשתות החברתיות בעולם הערבי, כאשר רבים, ביניהם גם עיתונאים ערבים מוכרים, תקפו אותו ואת היומון עוכאט' שפרסם את המאמר והאשימו אותו בהפצת "דברי הבל" סוטים הסותרים את הקוראן והסונה. חלקם אף טענו כי ימאני "חולה" או משוגע. היו גם מי שטענו כי הכותב משרת את האג'נדה הציונית ואת הניסיון של המזרחנים היהודים להכחיש את האופי הנסי של עליית מוחמד לשמיים ולסלף את עובדת היותו של מסגד אל-אקצא בירושלים. עוד נטען כי פרסום המאמר נעשה מסיבות פוליטיות בניסיון להכשיר את אווירת הנורמליזציה עם ישראל.

    מחמוד הבאש, יועצו של יו"ר הרשות הפלסטינית לענייני דת והשופט השרעי העליון של הרש"פ, גינה בחריפות את המאמר, שנועד, לדבריו, לשרת את אויבי האומה וציין כי יש רק מסגד אל-אקצא אחד והוא זה אשר נמצא בירושלים, שמיליוני מוסלמים מכירים אותו מתחילת האסלאם ועד היום; הוא שהיה כיוון התפילה הראשון של המוסלמים וממנו עלה מוחמד לשמיים.

    לפרטים המלאים:

    http://www.memri.org.il/cgi-webaxy/item?5330


  • {{report.countcommenttotal}}  {{report.count}} 
  • תגובות 

חזרה לראש הדף