• סיכומי ליקוטי הלכות של של מוהרנ"ת תלמידו של רבי נחמן מברסלב - 1

    {{report.count}}  {{report.countcommenttotal}} 
  • כתב - ISRAELY    
  • - לכתבות נוספות אצלנו על:
  • סיכומי ליקוטי הלכות של של מוהרנ"ת תלמידו של רבי נחמן מברסלב - 1

    התחלתי מהכרך של הלכות האבן עזר כי אני כנראה עצלן והוא הכרך הכי קטן (למרות שלא הראשון)

    מה שמופיע בכוכביות זה סיכומים בשפה חופשית שלי של מה שהבנתי מהספר, הוצאתי רעיון אחר רעיון וסיכמתי לי אותם, לא בטוח שהבנתי נכון אז קחו את זה בחשבון, הסיכומים כאן הם ל-א תורה, בשביל ללמוד תורה תצטרכו כמובן לקרוא את המקור.

    מעבר לכוכביות הוספתי הסברים שלי למה הוא התכוון בהם - זה בכלל פרשנות אישית שלי לתורה שלמדתי כל חיי, וזה כבר בכלל לא מחייב:


    * תכלית כל המתקת הדינים זה הולדת נשמות קדושות, ההולדה היא עיקר ההמתקה

    * האותיות נוצרות מצימצומים, ואחרי שיש אותיות יכול לבוא השכל העליון ולשרות עליהם ולתת להם משמעות ואז המשמעות הזאת ממתיקה את הדינים והצמצוצים שעברו כדי ליצור אותם

    * כל אחד מישראל יוצר אותיות ומכניס בהם שכל פרטי שצף עליהם ומכניס בהם משמעות. אבל צריך התכללות של "ואהבת לרעך כמוך" כדי שישרה על כולם שכל כללי עליון שאי אפשר למשוך לבד. ולכן "ואהבת לרעך כמוך זה (שכל) כלל(י) גדול בתורה"

    הסבר:

    אותיות הם ניסיונות ודברים שקורים לאדם בחיים או שקורים לעם - לאדם פרטי זה אותיות פרטיות ולעם זה אותיות כלליות. הם נוצרים ע"י דינים וחקיקות כי רק ככה ניתן לחקוק אות. בפני עצמו הניסיון הזה או המאורע שעובר עליך הוא לא מובן, אבל לאט לאט מצטרפת אות לאות ובראיה לאחור ניתן לראות ספר תורה שנכתב עליך ועל העם ולהבין את מחשבת העליון שיצרה אותו.

    הרמח"ל מסביר שאות היא דרך אחת של אור לבוא לידי ביטוי, יש לאור אפשרות לבחור בין כ"ב דרכים לבטא את עצמו עליך ולחקוק בך משהו. האות מורכבת משילוב של חסדים-דינים-ורחמים כאשר צד ימין של האות זה חסדים, שמאל זה דין, והקווים שמחברים בינהם באמצע זה רחמים. וכך האור יוצר במציאות שלך ומטביע בו חוויה.

    אחרי שיש מספיק אותיות, אם אתה יודע ומיומן בלקרוא אותם, ניתן ליצור כבר מילה עם השגה ומשמעות ועם הרבה מילים ניתן ליצור תורה שלמה - דיבור ה' אליך.

    עכשיו תקראו שוב את הפסקאות למעלה ותראו אותם בהבנה אחרת.

    * הגמרא בנויה כניסיון להבין את הסיפור מאחורי האותיות, ישנם שם אנשים מצד החסד (בית הלל ואנשיו) ומצד הדין (שמאי ואנשיו) וויכוחים בינהם על המשמעות ומה להוציא מזה לעם הלכה למעשה. מרוב צמצוצים כל אחד מקבל רק חלק וזוית מהאמת וביחד, בהתכללות, לימוד בחברותא, הם צריכים להתפלפל כדי להוציא מהרמזים המשותפים את האמת

    * כהן-לוי-וישראל זה בחינת אברהם-יצחק-ויעקוב בכלליות העם. השורש של האבות אחרי שצמח יצר את המבנה הזה בעם ישראל

    * תורה ניתן לקבל רק אם מבצעים צמצוצי נוקבא בקדושה

    הסבר שלי:

    ולכן המאורעות שעוברים עלינו ביום יום הם לא בדיוק המצע האידיאלי לבנות ממנו תורה - רק מי שיודע לעבוד עם המלכות בקדושה ולהעביר עליה צמצומים שיוצרים וחוקקים עליה את האותיות יכול לבנות ממנה תורה)

    * הורדה של תורה באה באמצעות זיווגים (זיווג זו"ן - לשם ייחוד קודשא בריך הוא ושכינתא) מעולם אצילות דרך עולמות בי"ע (בריאה יצירה ועשיה) לעולם שלנו - לא הולכים ומורידם שפע מאצילות סתם, אחרת זיווג שכזה נקרא "זרע לבטלה"

    * זרע לבטלה זה הורדת אור חוכמה מאצילות לבי"ע שלא דרך לבושים, ומאחר והזרע (אור אצילות) מגיע מהמוח (כתר דאצילות) יש כאן בעוון זרע לבטלה פגימה במחשבה עצמה. וזה היה עיקר חטא דור המבול שאז המאציל העליון נאלץ להשמיד (המבול) הכל ולבנות מחדש - הפעם לא כל אחד יוכל למשוך אור מתי שבא לו אלא זה יהיה רק דרך עם קדוש - אנשים בהשגה ששומרים על חוקי התורה והדרכים להוריד אורות בלי לפגוע בהם - והם יהיו "אור לגויים", הם המעבר דרכו האור יגיע לשאר המציאות


  • תגובות 

חזרה לראש הדף