• חג הסוכות – השם יתברך נשמת העולם (אורות התחיה א)

  • כתב - הרב מאור תפארת    
  • - לכתבות נוספות אצלנו על:
  • שתף
  • הגמרא במסכת ברכות (דף י) עומדת על חמישה קווי דמיון בין הקב"ה לבין נשמת האדם:

    אלו חמשת הפעמים שמופיע הביטוי  'ברכי נפשי' בספר תהילים – כנגד מי אמרן דוד? – לא אמרן אלא כנגד הקב"ה וכנגד נשמה:

    1. מה הקב"ה מלא כל העולם – אף נשמה מלאה את כל הגוף; 

    2. מה הקדוש ברוך הוא רואה ואינו נראה – אף נשמה רואה ואינה נראית;

    3. מה הקב"ה זן את כל העולם כולו  – אף נשמה זנה את כל הגוף ;

    4. מה הקב"ה טהור – אף נשמה טהורה;

    5. מה הקדוש ברוך הוא יושב בחדרי חדרים – אף נשמה יושבת בחדרי חדרים;

    יבא מי שיש בו חמשה דברים הללו וישבח למי שיש בו חמשה דברים הללו.

    הרב קוק באורות התחיה (א) מבאר שהתפיסה היותר שלימה ואמיתית וגם היותר מתוקה ונעימה של הקשר בין בורא עולם לביננו, ברואיו, הוא התפיסה הזו. ההכוונה האלוקית והטוב המוסרי המוחלט הנעלה והשלם שבאים ומחיים אותנו - הופכים את חיינו למלאי אורה, סיפוק ושלימות רוחנית. ממש כמו שהנשמה מעניקה חיים לגוף שבלעדיה הוא רק גוש חומר ותו לא.

    יכולה להיות תפיסה נמוכה יותר – שאדם תופס את הציווי האלקי כמתנגש עם רצונותיו, והאדם כופף את קומתו לפני גדולת ה'. כמובן שגם זו מעלה גדולה (וצריך גם אותה לפעמים), אבל לא זוהי התפיסה השלימה והגבוהה. אני באמת רוצה להיות טוב, ובאמת רוצה לממש את מלא הכוחות הרוחניים שהעניק לי הקב"ה, ואני ממש שמח לקבל הכוונה ממקור הטוב, השם יתברך.

    שתי הקומות הללו קיימות גם בעולם המוסר. בן אדם יכול להיות בן אדם מוסרי מתוך תפיסה של כפיפות קומה. "אין ברירה, חייבים". ומצמצם את כוחותיו ורצונותיו מתוך רצון שלא לפגוע באחרים, וכאמור, גם זו מעלה גדולה. אבל יש דרגה גבוהה יותר- בן אדם שמח ומאושר לבחור בטוב, וחי חיים הרמוניים, עם כל מלוא כוחותיו.

    עבודה זו של עמידה לפני ה' בכל הכוחות זהו עניינו של חג הסוכות. לאחר ימי הדין והיראה של ראש השנה ויום הכיפורים, ובניית הקומה הרוחנית הראשונה, מגיע זמן הזמן להתעלות לדרגה הגבוהה יותר של "זמן שמחתנו", השמחה הבאה מתוך הרמוניה. בחג הסוכות אדם אוכל ושותה וישן (בסוכה) ומקיים בזה מצווה גדולה – ויש בכך משום הכנה לקראת השנה כולה. עבודת ה' בכל מישורי החיים ובכל הכוחות שיש לנו, מתוך שמחה והרמוניה פנימית.

    ועתה, עם התחייה הלאומית והחזרה לארצנו, ארץ ישראל, והקמת מדינתנו, מדינת ישראל, התפיסה השלימה הזו של עבודת ה' הגיע זמנה גם היא לקום לתחייה, ולפעם לא רק בלבבות גדולי הדור ואנשי המעלה, אלא בלבו של כל אחד מאיתנו. כי באמת כל אחד מאיתנו מייחד את כל יומו לבניין ארץ ישראל שזו מצווה גדולה (זה רק עניין של קצת מודעות לחשוב על זה), וכולנו בעצם נמצאים ב"סוכה גדולה" כל השנה כולה. וזה הזמן להתנער משפלות וקטנות הנפש, ולהתחבר באמת לנשמתנו ונשמת העולם כולו – אל השם יתברך.

    חג שמח.

  • {{report.countcommenttotal}}  {{report.count}} 
  • תגובות 

חזרה לראש הדף